onsdag, oktober 27

112 SOS alarm…..

Igår när jag var i stallet i Bäckan och hade gjort klart för kvällen så skulle jag precis sätta mig i bilen och åka hem, så såg jag över på andra sidan riksvägen mot Djurås by. Det var ganska mörkt ute kl var ca 19.00. När jag tittar lite mer mot byn så ser jag att det flammar upp mot skyn och ser ut som att det står som en eldkvast från en skorsten i ett hus. Jag tittar en stund men ser att det blir bara värre, så jag tar upp telefonen och ringer 112. Jag säger till dem att det ser ut som en större sotbrand ca 1,5-2 km (fågelvägen) från Bäckan. Killen i andra änden frågar om jag kan åka närmare för att möta upp brandbilarna eftersom jag inte exakt vet var branden är. Så jag sätter mig i bilen och börjar åka åt det hållet, efter att ha letat mig fram till rätt väg så ser jag ju närmare jag kommer att branden och skorstenen börjar separera från varandra i sidled…..och när jag kommer intill gården så ser jag att det är ett par som eldar på baksidan av sitt hus, de har allstå en gigantisk brasa där!… Ja skamsen ringer jag tillbaka till 112 och talar om att de inte behöver skicka en bil för jag misstog mig…..fy då vad jag pinades!!! Som tur var så förstod de att jag inte ringt för att luras, för från det avståndet jag såg det, så såg det exakt ut som att det brann ur skorstenen.

2010-10-27 09.49.46

Idag hann jag precis ta en långpromenad med hundarna innan det började spöregna, och den lilla snön vi haft i en vecka försvann. Lite längtar jag efter snön men inte kylan, eller jo fast inte den kylan vi hade förra vintern.

2010-10-27 09.49.08

Jag trodde inte att Lennox skulle kunna gå lagom till vintern, men han strosar runt här hemma som om han alltid kunnat gå :)

SDC10912

En till nyhet har landat i butiken idag, en Zinkbalja.

Och i inlägget i går var det meningen att länken skulle gå till denna nyhet.

Spana gärna in i butiken och under rea så finns det några produkter som vi rear ut just nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bra du har koll på "eventuelle" bränder ;) Zinkbaljorna är jättefina!!
Kram Maria

Nina sa...

gå in på denna johanna :)

http://bloggtipsarna.wordpress.com/2010/10/31/idabjelkert-blogg-se/#comment-128

junhe sa...

Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite anser jag! För några år sedan hade utlänsdka bärplockare huserat i "vår" skog, de hade gjort upp en brasa nere vid vattnet, men inte släkt den tillräckligt. Efter en timme brann 1,5 hk av "vår" skog ner. Om ingen hade ringt för att de trott att dt bara var ngr som grillade korv så hade HELA skogen brunnit ner (eller varit väldigt svårsläckt) och hus som låg där i skogen hade försvunnit också. Vi var inte hemma utan fick höra av grannarna när vi kom hem. Vi gick runt i byn och tackade för hjälpen och då var det en som sa att hon inte ricktigt visste om hon skulle ringa pga att det är många "frilufsare" här ute som grillar korv då och då. Vi är då tacksamma att hon ringde just då!!!
kram på dig/ junhe